Η τραγωδία στα Τέμπη, που συγκλόνισε την Ελλάδα, εξακολουθεί να έχει σοβαρές συνέπειες και να εγείρει αναπάντητα ερωτήματα. Οι έρευνες που συνεχίζονται για την ανακάλυψη των αιτίων της σύγκρουσης των δύο αμαξοστοιχιών, που σημειώθηκε πριν από δύο χρόνια, αποκαλύπτουν νέα στοιχεία. Σήμερα, το ενδιαφέρον εστιάζεται στις εξελίξεις γύρω από τη δεύτερη μηχανή του τρένου και τις απολογίες στελεχών της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, οι οποίες έχουν προκαλέσει ανησυχία και προβληματισμό στην κοινή γνώμη.
Νέα ευρήματα στα συντρίμμια: Το κόκπιτ της εμπορικής αμαξοστοιχίας
Μια από τις τελευταίες ανακαλύψεις από την έρευνα που διεξάγεται στα συντρίμμια της τραγωδίας αφορά τα τμήματα του κόκπιτ της εμπορικής αμαξοστοιχίας. Συγκεκριμένα, κλιμάκιο της Διεύθυνσης Αντιμετώπισης Επικίνδυνων Εργασιών (ΔΑΕΕ) πραγματοποίησε ενδελεχή έλεγχο στα συντρίμμια που είχαν παραμείνει στο Κουλούρι για δύο χρόνια και εντόπισε τέσσερα τμήματα του κόκπιτ, δηλαδή του πιλοτηρίου της πίσω πλευράς της εμπορικής αμαξοστοιχίας. Το γεγονός αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό για τη διαδικασία της έρευνας, καθώς το κάθε κομμάτι μπορεί να παρέχει κρίσιμες πληροφορίες για την αιτία του ατυχήματος.
Το πιο σημαντικό από τα τέσσερα εντοπισμένα τμήματα είναι η οροφή του κόκπιτ, η οποία φέρει προβολέα. Ο προβολέας αυτός είχε ήδη καταγραφεί σε προηγούμενες αναφορές του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, σύμφωνα με τις οποίες είχε εντοπιστεί και καταγραφεί νωρίτερα στο Κουλούρι. Παράλληλα, εντοπίστηκαν τρία ακόμα κομμάτια, που περιλαμβάνουν την πρόσοψη της μηχανής και κάποια εσωτερικά τμήματα, τα οποία θα εξεταστούν για πιθανά ίχνη καύσης ή φωτιάς. Η ανάλυση αυτών των στοιχείων αναμένεται να βοηθήσει στην κατανόηση της ακριβούς φύσης του συμβάντος και να προσφέρει μία πιο ολοκληρωμένη εικόνα της τραγωδίας.
Οι ερευνητές, μαζί με μεταλλουργούς και χημικούς μηχανικούς, προγραμματίζουν να επιστρέψουν στο Κουλούρι την ερχόμενη εβδομάδα για να ολοκληρώσουν τις έρευνες, οι οποίες περιλαμβάνουν και τη διερεύνηση για τυχόν ίχνη καύσης. Οι έρευνες αυτές είναι κρίσιμες για να διαπιστωθεί αν τα διάφορα τμήματα του κόκπιτ ανήκουν πραγματικά στο μεταλλικό τμήμα της μηχανής και αν αυτά τα στοιχεία μπορούν να ρίξουν φως στις συνθήκες που οδήγησαν στη φονική έκρηξη. Παράλληλα, αναμένονται και έρευνες στην επιβατική αμαξοστοιχία, προκειμένου να εξεταστούν τα αίτια της καταστροφής με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη σαφήνεια.
Απολογίες πυροσβεστών και πιέσεις για υπογραφή
Στο μεταξύ, η δημοσιοποίηση των απολογιών δύο στελεχών της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας έχει προκαλέσει αντιδράσεις και έχει αναδείξει μια σειρά από σοβαρά ζητήματα. Οι δύο αξιωματικοί, μία αντιπύραρχος και μία πυρονόμος, ανέφεραν ότι δέχτηκαν μεγάλες πιέσεις να υπογράψουν την έκθεση αυτοψίας που συντάχθηκε για το σημείο του δυστυχήματος, χωρίς να είναι αρμόδιες ή να είχαν πραγματοποιήσει την αυτοψία σύμφωνα με τους κανονισμούς.
Η αντιπύραρχος, παρόλο που δέχθηκε αυτές τις πιέσεις, επέλεξε να μην υπογράψει την έκθεση, αναφέροντας ότι δεν είχε διενεργήσει η ίδια την αυτοψία και ότι αν υπέγραφε, αυτό θα σήμαινε ότι παραδέχεται ψευδώς πως είδε με τα μάτια της τα γεγονότα που καταγράφηκαν στην έκθεση. Αυτή η απόφαση φαίνεται να υπογραμμίζει τη σοβαρότητα και τη δεοντολογία που πρέπει να τηρείται σε τέτοιες καταστάσεις, καθώς το να υπογραφεί μία έκθεση χωρίς τη σωστή διαδικασία θα μπορούσε να έχει σοβαρές νομικές και ηθικές συνέπειες.
Από την άλλη πλευρά, η πυρονόμος κατήγγειλε ότι δεχόταν απειλές για πειθαρχική δίωξη αν δεν υπέγραφε την έκθεση. Η πίεση που ασκήθηκε στην ίδια ήταν τέτοια, που η ίδια ανέφερε ότι φοβόταν πως αν δεν υπέγραφε, θα κατηγορούνταν για υπαλληλική απείθεια και θα έχανε τη δουλειά της. Ο τρόπος με τον οποίο χειρίστηκαν την κατάσταση φαίνεται να εγείρει σοβαρές ανησυχίες για τις πρακτικές που χρησιμοποιούνται στο πλαίσιο των ερευνών και των διοικητικών διαδικασιών εντός των σωμάτων ασφαλείας.
Μαρτυρίες πυροσβεστών από το σημείο της τραγωδίας
Ανατριχιαστικές είναι και οι καταθέσεις των πυροσβεστών που έφτασαν στο σημείο της σύγκρουσης μόλις λίγα λεπτά μετά την τραγωδία. Σύμφωνα με μαρτυρίες, οι πυροσβέστες που βρίσκονταν στο βαγόνι 3 επιχείρησαν να διασώσουν τους επιβάτες, απεγκλωβίζοντας ζωντανούς, αλλά εντοπίζοντας και δύο νεκρούς. Μία από τις μαρτυρίες που προκαλεί σοκ είναι αυτή ενός πυροσβέστη, ο οποίος ανέφερε ότι κατά τη διάρκεια της κατάσβεσης από το βαγόνι 2, κατάλαβε ότι κάτι τον είχε κάψει, αλλά δεν έδωσε σημασία λόγω της έντασης των προσπαθειών. Το επόμενο βράδυ, συνειδητοποίησε ότι η δεξιά πλευρά του σώματός του, από τον ώμο μέχρι το κάτω άκρο, είχε καλυφθεί με εγκαύματα.
Η εκτίμηση του πυροσβέστη είναι ότι τα εγκαύματα προήλθαν από κάποιο υγρό που πέρασε από τη στολή του, σε συνδυασμό με τον ιδρώτα του. Η σοβαρότητα αυτής της μαρτυρίας ενισχύει την ανάγκη για διεξοδική έρευνα των αιτίων του δυστυχήματος και των συνθηκών κάτω από τις οποίες οι πυροσβέστες και οι διασώστες εκτέλεσαν το καθήκον τους, σε ένα τόσο επικίνδυνο και καταστροφικό περιβάλλον.
Συμπεράσματα και προοπτικές
Η τραγωδία των Τεμπών συνεχίζει να προκαλεί ανησυχία και αναταράξεις στην κοινωνία. Η ανάγκη για διαφάνεια και υπευθυνότητα στις έρευνες είναι επιτακτική, προκειμένου να δοθούν ξεκάθαρες απαντήσεις για τα αίτια της τραγωδίας και για τις συνθήκες που επικρατούσαν στην περιοχή της σύγκρουσης. Παράλληλα, η συμπεριφορά των στελεχών της Πυροσβεστικής και οι πιέσεις που δέχτηκαν για να υπογράψουν εκθέσεις χωρίς να είναι αρμόδιες εγείρουν σοβαρές ανησυχίες για την εσωτερική διακυβέρνηση και τις διαδικασίες που ακολουθούνται σε τέτοιες κρίσιμες καταστάσεις.
Η συνέχεια της έρευνας θα ρίξει περισσότερο φως σε αυτά τα ερωτήματα, με στόχο την αποσαφήνιση των αιτίων και των συνθηκών του δυστυχήματος και την απόδοση ευθυνών εκεί που απαιτείται.