Δεσμεύομαι ότι το αίσχος αυτό θα σταματήσει»: Άδωνις Γεωργιάδης για τις εικόνες ντροπής στο φαρμακείο ΕΟΠΥΥ
ΕΟΠΥΥ: Σχέδια για λύση στην ταλαιπωρία 120.000 ασθενών μετά το περιστατικό στην Αλεξάνδρας
Το πρωί της Τρίτης, η Ελλάδα έζησε μια εικόνα που δεν συνηθίζεται να βλέπει κανείς στα δημόσια φαρμακεία: οι υπάλληλοι του φαρμακείου ΕΟΠΥΥ στην Λεωφόρο Αλεξάνδρας απουσίαζαν, με αποτέλεσμα οι ασφαλισμένοι να περιμένουν για ώρες χωρίς να έχουν πρόσβαση στα φάρμακα που τόσο έχουν ανάγκη. Ο Υπουργός Υγείας, Άδωνις Γεωργιάδης, με μια ενέργεια που έκανε τον γύρο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, μετέβη αυτοπροσώπως στο σημείο για να βοηθήσει στην αποκατάσταση της κατάστασης, φέρνοντας κλειδαρά για να ανοίξει το φαρμακείο. Η εικόνα αυτή, παρά την προσπάθεια για άμεση εξυπηρέτηση των πολιτών, αποτέλεσε την «σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι» και οδήγησε στην επιτάχυνση των απαραίτητων μεταρρυθμίσεων για την εξάλειψη της ταλαιπωρίας των ασθενών.
Το περιστατικό που πυροδότησε την αντίδραση
Όλα ξεκίνησαν όταν το πρωί της Τρίτης, ασφαλισμένοι του ΕΟΠΥΥ που περίμεναν να παραλάβουν τα φάρμακά τους από το φαρμακείο της Λεωφόρου Αλεξάνδρας διαπίστωσαν ότι το φαρμακείο ήταν κλειστό και οι υπάλληλοι απουσίαζαν χωρίς να υπάρχει προηγούμενη ενημέρωση. Όπως αποκαλύφθηκε, η καθυστέρηση στην έναρξη λειτουργίας του φαρμακείου οφειλόταν σε ξαφνική ασθένεια των υπαλλήλων. Παρά τις προσπάθειες της διοίκησης του ΕΟΠΥΥ να αντιμετωπίσει το πρόβλημα, η καθυστέρηση και η απουσία οργάνωσης προκάλεσαν έντονες αντιδράσεις από τους ασθενείς και την κοινή γνώμη.
Ο Άδωνις Γεωργιάδης και οι άμεσες αντιδράσεις
Η εικόνα αυτή έκανε τον Υπουργό Υγείας, Άδωνι Γεωργιάδη, να εκδώσει άμεσα μια ανακοίνωση και να δεσμευτεί ότι η κατάσταση αυτή δεν θα επαναληφθεί. Ο ίδιος μάλιστα αναφέρθηκε στο περιστατικό μέσω των κοινωνικών δικτύων, ζητώντας συγνώμη για την ταλαιπωρία και ανακοινώνοντας ότι η κυβέρνηση θα λάβει μέτρα για την άμεση επίλυση των προβλημάτων που ταλαιπωρούν τους ασθενείς. Μετά την επέμβαση του, το φαρμακείο άνοιξε και οι ασθενείς εξυπηρετήθηκαν, ωστόσο, η εικόνα αυτή ανέδειξε τις χρόνιες παθογένειες του συστήματος υγείας και τις ελλείψεις στη λειτουργία των φαρμακείων του ΕΟΠΥΥ.
Τα πρώτα μέτρα για την επίλυση του προβλήματος
Ο Υπουργός Υγείας προχώρησε σε ανακοίνωση τριών σημαντικών μέτρων που αναμένεται να επιταχύνουν τη λύση του προβλήματος. Αυτά περιλαμβάνουν την συνεργασία των φαρμακείων του ΕΟΠΥΥ με τα ιδιωτικά φαρμακεία της γειτονιάς, την επέκταση της κατ’ οίκον αποστολής φαρμάκων για ασθενείς σε απομακρυσμένες περιοχές, καθώς και την πρόσληψη επιπλέον φαρμακοποιών για τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ. Το υπουργείο αναγνωρίζει ότι η διαδικασία για την παραλαβή των φαρμάκων από τα δημόσια φαρμακεία είναι αναποτελεσματική και έχει προκαλέσει πολλές φορές ταλαιπωρία στους ασθενείς.
Η πρόταση για τα ΦΥΚ και τα ιδιωτικά φαρμακεία
Ένα από τα πιο σημαντικά μέτρα που εξετάζονται είναι η επαναφορά της διανομής ορισμένων Φαρμάκων Υψηλού Κόστους (ΦΥΚ) από τα ιδιωτικά φαρμακεία. Σύμφωνα με τον Υπουργό, αυτή η ρύθμιση θα εφαρμοστεί μόνο για ορισμένα φάρμακα και ασθένειες, όπως έγινε και κατά την περίοδο της πανδημίας. Η κίνηση αυτή φαίνεται να αποσκοπεί στη μείωση της ταλαιπωρίας των ασθενών, ενώ ταυτόχρονα, περιορίζεται η εξάρτηση των πολιτών από τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ.
Οι εκπρόσωποι του Πανελλήνιου Φαρμακευτικού Συλλόγου (ΠΦΣ) υποστηρίζουν ότι η διάθεση των ΦΥΚ μέσω των ιδιωτικών φαρμακείων μπορεί να λύσει το πρόβλημα, καθώς τα φαρμακεία αυτά έχουν τη δυνατότητα να παρέχουν τα φάρμακα και να εξυπηρετούν τις ανάγκες των ασθενών χωρίς να δημιουργείται μεγαλύτερη επιβάρυνση για το σύστημα υγείας.
Η κατ’ οίκον αποστολή φαρμάκων
Ένα άλλο μέτρο που προγραμματίζεται να επεκταθεί είναι η κατ’ οίκον αποστολή των φαρμάκων στους ασθενείς, μια πρακτική που ήδη εφαρμόζεται πιλοτικά για περίπου 2.000 ασθενείς, κυρίως από περιοχές που δεν διαθέτουν εύκολη πρόσβαση σε φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ. Σκοπός είναι να επεκταθεί το μέτρο αυτό για 120.000 ασθενείς, κυρίως για άτομα με χρόνια και σοβαρά προβλήματα υγείας, όπως καρκίνο, θαλασσαιμία και πνευμονική υπέρταση. Οι ασθενείς θα μπορούν να παραλαμβάνουν τα φάρμακά τους απευθείας από τις ιδιωτικές κλινικές ή μέσω μιας κεντρικής πλατφόρμας.
Οι προσλήψεις και η αναβάθμιση των υπηρεσιών
Αναγνωρίζοντας την υποστελέχωση των φαρμακείων του ΕΟΠΥΥ, το υπουργείο υγείας σχεδιάζει την πρόσληψη περισσότερων φαρμακοποιών για την ενίσχυση της εξυπηρέτησης. Η έλλειψη προσωπικού είναι μια από τις κύριες αιτίες των καθυστερήσεων και των μεγάλων ουρών που σχηματίζονται στα φαρμακεία, ενώ οι καθυστερημένες προσλήψεις και η υποστελέχωση των δομών του ΕΟΠΥΥ φαίνεται να αποτελούν ένα από τα πιο σημαντικά προβλήματα που θα πρέπει να αντιμετωπιστούν άμεσα.
Συμπεράσματα και οι επόμενες ενέργειες
Το περιστατικό στο φαρμακείο της Λεωφόρου Αλεξάνδρας αποτελεί ένα σοβαρό καμπανάκι για την ανάγκη άμεσων μεταρρυθμίσεων στον τομέα της υγειονομικής περίθαλψης και της φαρμακευτικής εξυπηρέτησης των πολιτών. Η κυβέρνηση, μέσω των ανακοινωμένων μέτρων, φαίνεται να παίρνει στα σοβαρά τα προβλήματα των ασθενών και να αναζητά λύσεις που θα περιορίσουν τις ταλαιπωρίες τους και θα βελτιώσουν την ποιότητα των υπηρεσιών υγείας στην Ελλάδα. Το ζητούμενο είναι να υλοποιηθούν αυτά τα μέτρα χωρίς καθυστερήσεις, ώστε να επανέλθει η κανονικότητα και η αξιοπρέπεια στην εξυπηρέτηση των πολιτών, που δικαιούνται να λαμβάνουν τα φάρμακά τους χωρίς δυσκολίες και καθυστερήσεις.