Οι Τρεις Προϋποθέσεις για τη Διαγραφή Χρεών από την Εφορία: Τι Πρέπει να Γνωρίζετε
Η διαγραφή χρεών προς το Δημόσιο και η ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών είναι ένα κρίσιμο θέμα για πολλούς φορολογούμενους στην Ελλάδα, ειδικά όταν τα χρέη είναι τόσο μεγάλα ώστε να φαίνονται ανεπίδεκτα είσπραξης. Η φορολογική διοίκηση, στο πλαίσιο των προσπαθειών της να καθαρίσει το τεράστιο βάρος των ληξιπρόθεσμων οφειλών, έχει καθορίσει αυστηρούς όρους και προϋποθέσεις για τη διαγραφή χρεών, οι οποίες πρέπει να πληρούνται για να καταστεί εφικτό να “σβηστούν” τα χρέη από το Δημόσιο.
Αυτές οι προϋποθέσεις καθορίζονται από τον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων, και εάν πληρούνται, η φορολογική διοίκηση έχει τη δυνατότητα να διαγράψει τα χρέη, ακόμη και αν αυτά είναι παλαιά και φαίνονται αδύνατο να εισπραχθούν. Αυτό το άρθρο θα αναλύσει τις βασικές προϋποθέσεις που απαιτούνται για να επιτευχθεί αυτή η διαγραφή, καθώς και τα δεδομένα που αποδεικνύουν την ανάγκη για τέτοιες ενέργειες.
Η Κατάσταση των Ληξιπρόθεσμων Χρεών στην Ελλάδα
Η συνολική εικόνα των ληξιπρόθεσμων οφειλών στην Ελλάδα είναι απογοητευτική, με τα χρέη να έχουν φτάσει σε δυσθεώρητα ύψη. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΑΑΔΕ, τα συσσωρευμένα ληξιπρόθεσμα χρέη προς το Δημόσιο έχουν ξεπεράσει τα 107,3 δισεκατομμύρια ευρώ. Ωστόσο, μια σημαντική ποσότητα αυτών των χρεών θεωρείται ανεπίδεκτη είσπραξη. Συγκεκριμένα, το 24,5% του συνολικού ποσού, ή περίπου 26,3 δισεκατομμύρια ευρώ, δεν μπορεί να εισπραχθεί για διάφορους λόγους, όπως η αδυναμία εντοπισμού περιουσιακών στοιχείων των οφειλετών ή η οικονομική αδυναμία των φορολογουμένων.
Με αυτό το δεδομένο, το πραγματικό υπόλοιπο των ληξιπρόθεσμων χρεών περιορίζεται σε 81 δισεκατομμύρια ευρώ. Από αυτό το ποσό, μόνο 3,7 δισεκατομμύρια ευρώ έχουν ενταχθεί σε καθεστώς ρύθμισης, ενώ το υπόλοιπο παραμένει σε εκκρεμότητα.
Οι Τρεις Προϋποθέσεις για τη Διαγραφή των Χρεών
Για να γίνει η διαγραφή χρεών από την Εφορία, πρέπει να πληρούνται τρεις βασικές προϋποθέσεις, όπως ορίζεται από τον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων. Αυτές οι προϋποθέσεις περιλαμβάνουν:
-
Η Παλαιότητα των Χρεών
Ο πρώτος όρος για τη διαγραφή των χρεών είναι να έχει περάσει τουλάχιστον μια δεκαετία από τη στιγμή που οι οφειλές κατέστησαν ληξιπρόθεσμες και ανεπίδεκτες είσπραξης. Δηλαδή, για να θεωρηθεί ότι ένα χρέος μπορεί να διαγραφεί, πρέπει να έχει περάσει αρκετός χρόνος ώστε να καταστεί σαφές ότι δεν υπάρχει πιθανότητα εισπράξιμότητας. Αυτός ο χρόνος δεν αφορά μόνο την αδυναμία πληρωμής των χρεών από τον φορολογούμενο, αλλά και τη συνεχιζόμενη αδυναμία εντοπισμού περιουσιακών στοιχείων που θα μπορούσαν να κατασχεθούν. -
Η Αδυναμία Είσπραξης Παρά την Ύπαρξη Περιουσιακών Στοιχείων
Ένα άλλο κρίσιμο σημείο για τη διαγραφή των χρεών είναι ότι μπορεί να χαρακτηριστεί ανεπίδεκτο προς είσπραξη ακόμη και αν υπάρχουν περιουσιακά στοιχεία. Η φορολογική διοίκηση έχει τη δυνατότητα να κρίνει ότι, παρόλο που ο οφειλέτης διαθέτει περιουσιακά στοιχεία, δεν υπάρχει ρεαλιστική πιθανότητα να εισπραχθούν τα χρέη από αυτά τα στοιχεία. Για παράδειγμα, αν τα περιουσιακά στοιχεία είναι είτε υποθηκευμένα είτε σε διαδικασία εκποίησης για άλλες υποχρεώσεις, τότε θεωρούνται ανεπίδεκτα είσπραξης. -
Η Συσχέτιση με τη Δημόσια Πολιτική και την Υγεία του Οφειλέτη
Ο τρίτος όρος που μπορεί να οδηγήσει στη διαγραφή χρεών σχετίζεται με την προσωπική κατάσταση του οφειλέτη, κυρίως την οικονομική και κοινωνική του κατάσταση. Εάν ο φορολογούμενος βρίσκεται σε εξαιρετικά δυσμενή οικονομική θέση, και δεν υπάρχει καμία δυνατότητα να εξοφληθούν τα χρέη, τότε η φορολογική διοίκηση μπορεί να αποφασίσει την διαγραφή τους. Αυτό συμβαίνει συχνά σε περιπτώσεις όπου ο οφειλέτης είναι άνεργος, άπορος ή αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα υγείας που του απαγορεύουν να εργαστεί και να εξοφλήσει τα χρέη του.
Ποιες Οφειλές Θεωρούνται Ανεπίδεκτες Είσπραξης
Τα χρέη που θεωρούνται ανεπίδεκτα είσπραξης περιλαμβάνουν ποικίλες φορολογικές οφειλές, όπως φόρους εισοδήματος, ΦΠΑ, φόρους ακίνητης περιουσίας και άλλες φορολογικές επιβαρύνσεις. Από τα 107,3 δισεκατομμύρια ευρώ ληξιπρόθεσμων οφειλών, τα 48,1 δισεκατομμύρια ευρώ προέρχονται από φορολογικές υποχρεώσεις. Από αυτά, το μεγαλύτερο ποσοστό αφορά τον ΦΠΑ, με 22,7 δισεκατομμύρια ευρώ, ακολουθούμενα από φόρους εισοδήματος, που φτάνουν τα 20 δισεκατομμύρια ευρώ. Επιπλέον, υπάρχουν φόροι περιουσίας αξίας 2,8 δισεκατομμυρίων ευρώ και λοιποί φόροι ύψους 2,5 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Αυτά τα χρέη, καθώς είναι πολύ δύσκολο να εισπραχθούν, θεωρούνται ανεπίδεκτα είσπραξης και μπορεί να οδηγήσουν σε διαγραφές, εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις που έχουμε αναφέρει προηγουμένως.
Η Διαδικασία Διαγραφής Χρεών
Η διαδικασία για τη διαγραφή των χρεών είναι αρκετά αυστηρή και απαιτεί την τήρηση συγκεκριμένων βημάτων. Μετά τη διαπίστωση ότι τα χρέη πληρούν τα κριτήρια για διαγραφή, η φορολογική διοίκηση καταχωρεί τα χρέη στο βιβλίο των ανεπίδεκτων είσπραξης. Στη συνέχεια, τα χρέη αυτά μπορούν να διαγραφούν μετά την πάροδο μιας δεκαετίας, αν δεν υπάρξουν αλλαγές στις συνθήκες που να καθιστούν δυνατή την εισπραξιμότητά τους.
Αξιοσημείωτο είναι ότι η διαδικασία αυτή δεν σημαίνει απαραίτητα ότι ο οφειλέτης έχει απαλλαγεί από τη φορολογική του υποχρέωση. Στην πραγματικότητα, το Δημόσιο διατηρεί το δικαίωμα να επαναφέρει την οφειλή σε περίπτωση που υπάρξουν νέες συνθήκες που καθιστούν δυνατή την είσπραξή της.
Συμπεράσματα
Η διαγραφή χρεών προς την Εφορία αποτελεί ένα σημαντικό εργαλείο για την ανακούφιση των φορολογουμένων που βρίσκονται σε αδιέξοδο. Ωστόσο, απαιτεί την τήρηση αυστηρών προϋποθέσεων, οι οποίες σχετίζονται με την ηλικία των χρεών, την οικονομική κατάσταση του οφειλέτη και την αδυναμία είσπραξης των χρεών παρά την ύπαρξη περιουσιακών στοιχείων. Η τήρηση αυτών των προϋποθέσεων εξασφαλίζει ότι η διαδικασία της διαγραφής είναι δίκαιη και διαφανής, προσφέροντας μια δεύτερη ευκαιρία σε όσους πραγματικά αδυνατούν να πληρώσουν τα χρέη τους.