Οδηγός περνούσε για 16 χρόνια από τα διόδια χωρίς να πληρώνει – Η ιστορία του και οι αντιφάσεις του συστήματος
Τα διόδια, ως ένας έμμεσος φόρος για τη συντήρηση των αυτοκινητοδρόμων, έχουν προκαλέσει συχνά σφοδρές αντιδράσεις στην Ελλάδα. Αυτή η αντίδραση εντάθηκε κυρίως κατά τη διάρκεια της ελληνικής οικονομικής κρίσης, όταν πολλές κοινωνικές ομάδες άρχισαν να διαμαρτύρονται για την πληρωμή φόρων και τελών, τα οποία θεωρούσαν υπερβολικά ή άδικα. Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά κινήματα εκείνης της περιόδου ήταν το “Δεν Πληρώνω”, που προσπαθούσε να ενθαρρύνει τους πολίτες να αρνηθούν να καταβάλουν διόδια και άλλες πληρωμές για δημόσια αγαθά και υπηρεσίες που θεωρούσαν ότι έπρεπε να είναι δωρεάν ή να προσφέρονται σε χαμηλότερο κόστος.
Ωστόσο, το φαινόμενο της αντίστασης κατά των διοδίων δεν περιορίστηκε μόνο στην Ελλάδα. Σε άλλες χώρες, όπως η Ισπανία, αναπτύχθηκε αντίστοιχο κίνημα, το οποίο πήρε το όνομα “Novullpagar” (Δεν πρόκειται να πληρώσω). Πρόκειται για μια μορφή παθητικής αντίστασης που περιλάμβανε την εσκεμμένη διέλευση από τα διόδια χωρίς πληρωμή. Το κίνημα αυτό είχε σημαντική εξάπλωση στην περιοχή της Καταλονίας, φτάνοντας σε 100.000 καταγγελίες, οι οποίες οδήγησαν στην επιβολή περίπου 6.000 προστίμων και συγκέντρωση εσόδων πάνω από 300.000 ευρώ για την κυβέρνηση της Καταλονίας. Αντίστοιχα φαινόμενα εμφανίστηκαν και σε άλλες χώρες της Ευρώπης, αποδεικνύοντας την ευρύτερη αντίδραση του κοινού απέναντι στη λογική των διοδίων.
Η ιστορία που προκαλεί ιδιαίτερη εντύπωση αφορά έναν οδηγό που κατάφερε να περνά για 16 ολόκληρα χρόνια από τον ίδιο σταθμό διοδίων χωρίς να πληρώνει ούτε μία φορά. Ο συγκεκριμένος οδηγός, με τις πράξεις του, όχι μόνο προκαλεί ερωτήματα για την αποτελεσματικότητα του συστήματος, αλλά ταυτόχρονα αποτελεί παράδειγμα για όσους αντιτίθενται στην υποχρέωση πληρωμής διοδίων.
Η διαδρομή του οδηγού στην Ισπανία είναι χαρακτηριστική. Ο αυτοκινητόδρομος AP-9, που συνδέει τη Λέρεθ με τη Βίγο, είναι γνωστός για την παρουσία σταθμού διοδίων με χρέωση 3,15 ευρώ ανά διέλευση. Ο οδηγός, ωστόσο, κατάφερνε πάντα να περνά δωρεάν, επικαλούμενος ότι δεν είχε χρήματα. Όταν έφτανε στο σημείο ελέγχου, ενημέρωνε τους υπαλλήλους ότι δεν διέθετε το απαιτούμενο ποσό και επικαλούνταν το δικαίωμα διέλευσης μέσω ιδιωτικών εκτάσεων, το οποίο, αν και ασαφές, του επιτρέπει να διασχίζει τις συγκεκριμένες περιοχές χωρίς την καταβολή διοδίων, όταν δεν υπάρχει εναλλακτική διαδρομή.
Το γεγονός ότι το σύστημα των διοδίων δεν προσφέρει αξιόπιστους ελέγχους και μηχανισμούς εντοπισμού τέτοιων παραβάσεων, του επέτρεψε να παραμείνει ατιμώρητος για 16 ολόκληρα χρόνια. Ο ίδιος ο οδηγός υποστηρίζει πως η παραχώρηση του αυτοκινητόδρομου είχε ήδη αποσβεστεί και δεν είχαν γίνει νέα έργα ή βελτιώσεις στην υποδομή του δρόμου, κάτι που τον έκανε να θεωρεί πως η καταβολή των 0,25 ευρώ ανά χιλιόμετρο ήταν άδικη. Μάλιστα, όπως αναφέρει, η παραχωρησιούχος εταιρεία AUDASA δεν κατέφυγε ποτέ εναντίον του ή δεν του επέβαλε κάποια ποινή για τις πράξεις του.
Η ιστορία του συγκεκριμένου οδηγού έχει γίνει viral, με το σχετικό βίντεο που καταγράφει τη δράση του να έχει ξεπεράσει τα 3 εκατομμύρια προβολές στο διαδίκτυο. Το βίντεο αυτό δείχνει τη διαδικασία που ακολουθεί ο οδηγός κάθε φορά που περνά από τα διόδια, ενώ οι αντιδράσεις των υπαλλήλων δείχνουν την αμηχανία τους απέναντι στην πρακτική του. Σίγουρα, το βίντεο προσφέρει μια εικόνα της άγνοιας ή αδυναμίας του συστήματος να ελέγξει τέτοιες περιπτώσεις, κάτι που δημιουργεί ερωτηματικά για τη βιωσιμότητα του μοντέλου των διοδίων στην Ισπανία και άλλες χώρες.
Ο οδηγός, που δεν κρύβει την αμφισβήτησή του για την ποιότητα του δρόμου και την ανάγκη για πληρωμή, καταλήγει να ενσαρκώνει μια μορφή αντίστασης εναντίον του κατεστημένου, αναδεικνύοντας το θέμα της δικαιολογημένης αντίστασης στα δημόσια τέλη και φόρους που θεωρούνται παράλογοι ή άδικοι από το κοινό.
Η συζήτηση γύρω από τα διόδια και το κίνημα «Δεν πληρώνω» δεν αφορά μόνο το ζήτημα της φορολόγησης, αλλά αγγίζει ευρύτερα θέματα κοινωνικής δικαιοσύνης και οικονομικής ανισότητας. Είναι προφανές ότι πολλοί πολίτες βλέπουν τα διόδια ως έναν εξαναγκασμό, που επιβάλλεται χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι συνθήκες και οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν στην καθημερινότητά τους. Η ιστορία αυτού του οδηγού είναι ενδεικτική του πώς το σύστημα μπορεί να «παρακαμφθεί», εν μέσω δυσπιστίας και αμφισβήτησης του θεσμικού πλαισίου.
Τα διόδια παραμένουν ένα από τα πιο αμφιλεγόμενα θέματα σε πολλές χώρες, και η περίπτωση αυτή είναι μόνο ένα από τα πολλά παραδείγματα αντίστασης που έχουν καταγραφεί τα τελευταία χρόνια. Η κατανόηση του προβλήματος απαιτεί μια βαθύτερη ανάλυση του ρόλου που παίζουν τα δημόσια τέλη στην κοινωνία, καθώς και μια συζήτηση για το αν αυτά εξυπηρετούν πραγματικά το κοινό συμφέρον ή αν είναι απλώς μια μορφή επιβολής επιπλέον φορολογίας που εκμεταλλεύεται την ανάγκη για μετακίνηση.
Η ιστορία αυτή δεν είναι απλώς μια περιπέτεια ενός οδηγού που απέφυγε να πληρώσει. Είναι μια παραδοχή των ελλείψεων του συστήματος, καθώς και μια αφορμή για συζήτηση γύρω από τις κοινωνικές ανισότητες και τις επιπτώσεις των φόρων και των τελών στην καθημερινή ζωή των πολιτών. Αν το κράτος θέλει να επιβάλει τέλη, τότε πρέπει να διασφαλίσει ότι αυτά είναι δίκαια και αναλογικά, και ότι προσφέρουν ουσιαστικά οφέλη στους πολίτες που τα πληρώνουν.
Η περίπτωση του οδηγού που πέρασε 16 χρόνια χωρίς να πληρώνει διόδια, αναδεικνύει ένα ευρύτερο κοινωνικό φαινόμενο, που προκαλεί έντονη συζήτηση για την αναγκαιότητα και την αποτελεσματικότητα των διοδίων, καθώς και για το πώς μπορεί το σύστημα να ενσωματώσει τις ανάγκες και τις αντιφάσεις των πολιτών. Όσο το σύστημα συνεχίζει να προκαλεί αμφισβήτηση, τόσο θα αναδεικνύονται και άλλες παρόμοιες ιστορίες, που καταδεικνύουν τις αδυναμίες του και τις κοινωνικές εντάσεις που δημιουργεί.
Η αποδοχή ή η απόρριψη του συστήματος των διοδίων, όπως και άλλων δημόσιων τελών, θα εξαρτηθεί από το αν το κράτος μπορεί να προσφέρει έναν πιο δίκαιο και διαφανή τρόπο επιβολής αυτών των πληρωμών. Σε διαφορετική περίπτωση, φαινόμενα όπως η περίπτωση του οδηγού θα συνεχίσουν να αναδύονται και να προκαλούν κοινωνική αναταραχή.