Ο Σιδηρόδρομος Ελλάδος σε νέα εποχή με τη γαλλική συνεργασία
Η κυβέρνηση της Ελλάδας θέτει ψηλά τον πήχη στον τομέα των σιδηροδρομικών μεταφορών, επιδιώκοντας τη δημιουργία ενός σύγχρονου, ταχύτατου, ασφαλούς και άνετου σιδηροδρομικού δικτύου. Το όραμα της κυβέρνησης είναι η πλήρης διαλειτουργικότητα του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου με τα αντίστοιχα ευρωπαϊκά δίκτυα, προκειμένου να ενσωματωθεί η Ελλάδα στις σύγχρονες σιδηροδρομικές εξελίξεις της Ευρώπης.
Η συνεργασία με τη Γαλλία αποτελεί έναν από τους βασικούς πυλώνες αυτής της προσπάθειας. Η κρατική σιδηροδρομική εταιρεία της Γαλλίας, Société Nationale des Chemins de fer Français (SNCF), παίζει κεντρικό ρόλο στην αναμόρφωση του ελληνικού σιδηροδρόμου. Η συμφωνία για την ενίσχυση και αναβάθμιση του ελληνικού δικτύου υπεγράφη το Μάιο του 2023, μετά το σοβαρό δυστύχημα των Τεμπών, και σκοπός της είναι να φέρει τη Γαλλική τεχνογνωσία και τις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές στην Ελλάδα.
Η αναδιάρθρωση του ελληνικού σιδηροδρόμου περιλαμβάνει τη δημιουργία ενός νέου εθνικού φορέα, του ΟΣΕ υπό την επωνυμία «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος». Ο νέος φορέας θα προκύψει από την ενοποίηση τριών σημαντικών σιδηροδρομικών φορέων της χώρας: ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ. Αυτός ο συνδυασμός θα δημιουργήσει μια ισχυρή βάση για τον εκσυγχρονισμό και την ενίσχυση των σιδηροδρομικών υποδομών της χώρας.
Η γαλλική SNCF, εκτός από την παροχή τεχνογνωσίας, αναλαμβάνει έναν σημαντικό ρόλο στην καθημερινή διαχείριση και λειτουργία του νέου οργανισμού. Η SNCF, με την εμπειρία της, θα προσφέρει υψηλής ποιότητας στελέχη και θα συμβάλλει στην εκπαίδευση του προσωπικού των νέων Σιδηροδρόμων Ελλάδος. Η συνεργασία αυτή θα έχει διάρκεια τουλάχιστον τρία χρόνια και στοχεύει στην εφαρμογή των καλύτερων διεθνών πρακτικών που χρησιμοποιούνται από άλλες ευρωπαϊκές σιδηροδρομικές εταιρείες.
Η μεταρρύθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου θα επικεντρωθεί στην ανάπτυξη ενός διαλειτουργικού και ασφαλούς δικτύου υψηλών ταχυτήτων. Στο επίκεντρο της νέας στρατηγικής θα βρίσκεται η ενίσχυση των εμπορευματικών μεταφορών, που θα προσδώσουν σημαντική προστιθέμενη αξία στην εθνική οικονομία. Το έργο αυτό απαιτεί τη δημιουργία νέων υποδομών, την αναβάθμιση των υφιστάμενων σιδηροδρομικών γραμμών και τη διασφάλιση ότι το νέο σύστημα θα συνδέεται άμεσα με τα ευρωπαϊκά δίκτυα.
Η ελληνογαλλική συνεργασία σε αυτό το πλαίσιο δεν περιορίζεται μόνο στην τεχνογνωσία, αλλά επεκτείνεται και σε τεχνικές ανταλλαγές και την αποστολή ειδικών εμπειρογνωμόνων. Ειδικότερα, η συμφωνία περιλαμβάνει την ανταλλαγή τεχνικών πληροφοριών, την εφαρμογή καλών πρακτικών και την υλοποίηση έργων που θα βελτιώσουν τις μεταφορές σε εθνικό επίπεδο. Επιπλέον, μέσω της συνεργασίας με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, αναμένεται να ξεκινήσει ένας διαγωνισμός για τη συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου και των συστημάτων του μέχρι το τέλος του 2025.
Το νέο οργανωτικό σχήμα των «Σιδηροδρόμων Ελλάδος» θα λειτουργεί με το υπάρχον προσωπικό των τριών φορέων και θα ενισχυθεί με νέο προσωπικό, το οποίο θα ξεπεράσει τα 600 άτομα, με προσόντα που θα ανταποκρίνονται στις ανάγκες του σύγχρονου σιδηροδρομικού οργανισμού. Η χρηματοδότηση του εγχειρήματος θα προέλθει κυρίως από το Ταμείο Ανάκαμψης, το οποίο έχει αναλάβει την υποστήριξη των εθνικών έργων υποδομής και ανάπτυξης.
Η δημιουργία των Σιδηροδρόμων Ελλάδος θα ενισχύσει τη διαχείριση της σιδηροδρομικής υποδομής, την ευθύνη λειτουργίας των σταθμών, την αναβάθμιση του τροχαίου υλικού και την εφαρμογή διεθνών προτύπων για την ασφάλεια και την ποιότητα των υπηρεσιών. Το μεγάλο επενδυτικό σχέδιο, το οποίο φτάνει τα 12 δισεκατομμύρια ευρώ για την επόμενη 20ετία, αποσκοπεί στο να προχωρήσουν άμεσα τα έργα αναβάθμισης και συντήρησης του δικτύου, με παράλληλη βελτίωση των υποδομών που σχεδιάζονται ή βρίσκονται ήδη σε εκτέλεση.
Η αναδιάρθρωση των Σιδηροδρόμων Ελλάδος περιλαμβάνει επίσης τη δημιουργία ενός υπερσύγχρονου και ασφαλούς δικτύου υψηλών ταχυτήτων, το οποίο θα αποτελέσει τη βάση για τη βιωσιμότητα του οργανισμού. Το όραμα για το μέλλον του ελληνικού σιδηροδρόμου επικεντρώνεται στην ανάπτυξη ενός δικτύου που θα ανταγωνιστεί τα ευρωπαϊκά συστήματα και θα είναι έτοιμο να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις του μέλλοντος, εξασφαλίζοντας τη συνεχιζόμενη ανάπτυξή του και τη σύνδεση της Ελλάδας με τα μεγαλύτερα ευρωπαϊκά κέντρα μεταφορών.
Τα επόμενα χρόνια αναμένονται ραγδαίες εξελίξεις στον τομέα των σιδηροδρόμων στην Ελλάδα, με τη συνεργασία Ελλάδας και Γαλλίας να δίνει την απαραίτητη ώθηση για τον εκσυγχρονισμό του τομέα των σιδηροδρομικών μεταφορών. Οι επενδύσεις και οι μεταρρυθμίσεις που αναμένονται θα δημιουργήσουν ένα νέο, αξιόπιστο και ασφαλές σιδηροδρομικό δίκτυο που θα εξυπηρετεί τις ανάγκες των επιβατών και της οικονομίας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Με αυτή τη συμφωνία, η Ελλάδα ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία του σιδηροδρομικού της δικτύου, με την προσδοκία ότι το νέο μοντέλο θα ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα, την ανάπτυξη και την ευημερία της χώρας, συνδέοντας το με τις καλύτερες διεθνείς πρακτικές και τα ευρωπαϊκά δίκτυα.