Η οδική ασφάλεια είναι ένα ζήτημα που επηρεάζει όλους μας, ανεξαρτήτως του που ζούμε ή πόσο έμπειροι είμαστε ως οδηγοί. Όλοι γνωρίζουμε τη σημασία της ασφάλειας στους δρόμους, τόσο για εμάς όσο και για τους άλλους οδηγούς ή πεζούς που βρίσκονται γύρω μας. Παρά το γεγονός ότι η πλειονότητα των χωρών εφαρμόζει αυστηρούς κανονισμούς για να εξασφαλίσει ασφαλείς οδικούς χώρους, η αποτελεσματικότητα αυτών των μέτρων ποικίλλει σε παγκόσμιο επίπεδο. Η ερώτηση, λοιπόν, που προκύπτει είναι: Πώς επηρεάζει η αυστηρότητα των νόμων για την οδήγηση την ασφάλεια στους δρόμους και τις ταχύτητες των οδηγών;
Ειδικοί στην ασφάλιση αυτοκινήτων από την εταιρεία Compare the Market διεξήγαγαν μια έρευνα σε αρκετές χώρες της Ευρώπης και της Αυστραλίας προκειμένου να εξετάσουν αν οι αυστηρότεροι νόμοι σχετικά με την υπερβολική ταχύτητα, οι υψηλότεροι αριθμοί καμερών ταχύτητας και τα μεγαλύτερα πρόστιμα οδηγούν σε μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και των θανάτων από αυτά. Μελέτησαν, λοιπόν, τις σχέσεις μεταξύ των κανονισμών για την ταχύτητα και των ποσοστών θνησιμότητας από τροχαία ατυχήματα.
Αναφορικά με τις χώρες με τα πιο αυστηρά μέτρα κατά της υπερβολικής ταχύτητας, η Νορβηγία κατατάσσεται πρώτη, με το εντυπωσιακό σκορ 75,69/100. Η Νορβηγία έχει το χαμηλότερο ποσοστό θνησιμότητας στους δρόμους της Ευρώπης, μόλις 1,5 θύματα ανά 100.000 κατοίκους, ενώ ταυτόχρονα διαθέτει τα υψηλότερα πρόστιμα για υπερβολική ταχύτητα σε διάφορους τύπους δρόμων: €944 για τις αστικές περιοχές, €711 για τις επαρχιακές περιοχές και €711 για τους αυτοκινητόδρομους. Εντυπωσιακά, η χώρα αυτή έχει μόνο 5,1 κάμερες ταχύτητας ανά 100.000 κατοίκους. Αν και ο αριθμός των καμερών μπορεί να φαίνεται χαμηλός, η αυστηρότητα του κανονιστικού πλαισίου σε συνδυασμό με τα υψηλά πρόστιμα για παραβάσεις της ταχύτητας φαίνεται να έχει σημαντικό αντίκτυπο στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.
Η Σουηδία έρχεται στη δεύτερη θέση, με σκορ 72,96/100, διαθέτοντας το δεύτερο χαμηλότερο ποσοστό θνησιμότητας, 2,1 θύματα ανά 100.000 κατοίκους, και επίσης υψηλό ποσοστό καμερών ταχύτητας, 24,4 ανά 100.000 κατοίκους. Αυτό το υψηλό ποσοστό καμερών υποδεικνύει ότι η συχνότητα των ελέγχων για υπερβολική ταχύτητα είναι αρκετά υψηλή, κάτι που φαίνεται να συμβάλλει στην αποτελεσματική επιτήρηση των δρόμων και στη μείωση των ατυχημάτων.
Στην τρίτη θέση βρίσκεται η Φινλανδία με σκορ 56,67/100, και ένα σχετικά χαμηλότερο ποσοστό θνησιμότητας 3,1, αν και παραμένει σε πολύ καλύτερη θέση από πολλές άλλες χώρες στην Ευρώπη. Παρά τη μικρότερη ένταση των προστίμων σε σύγκριση με τη Νορβηγία ή τη Σουηδία, η Φινλανδία φαίνεται να εξασφαλίζει την οδική ασφάλεια μέσω ενός πιο αυστηρού καθεστώτος καμερών και γενικότερων ελέγχων.
Η Ελλάδα, από την άλλη, κατατάσσεται στις τελευταίες θέσεις της κατάταξης με σκορ μόλις 24,56/100. Με ένα από τα υψηλότερα ποσοστά θνησιμότητας στην Ευρώπη, 7,3 θύματα ανά 100.000 κατοίκους, η Ελλάδα φαίνεται να έχει ακόμη πολλά περιθώρια βελτίωσης όσον αφορά την οδική ασφάλεια. Παρά τα σχετικά υψηλά πρόστιμα για παραβάσεις ταχύτητας, η χώρα αυτή εξακολουθεί να παρουσιάζει ιδιαίτερα ανησυχητικά ποσοστά θνησιμότητας από τροχαία ατυχήματα.
Βασικά ευρήματα για την Ελλάδα:
Μέσος όρος θνησιμότητας από τροχαία: 7,3 θάνατοι ανά 100.000 κατοίκους (από τα υψηλότερα ποσοστά στην Ευρώπη).
Αριθμός καμερών ταχύτητας και φωτεινών σηματοδοτών ανά 100.000 κατοίκους: 3,1 (χαμηλός αριθμός σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες).
Πρόστιμα υπερβολικής ταχύτητας:
Αστικές περιοχές: 100 €
Επαρχιακοί δρόμοι: 100 €
Αυτοκινητόδρομοι: 100 €
Παραβίαση κόκκινου σηματοδότη: 700 € (ένα από τα υψηλότερα στην Ευρώπη).
Αναλυτικότερα, η Ελλάδα κατατάσσεται χαμηλά στη συνολική αξιολόγηση της οδικής ασφάλειας, και αυτό οφείλεται σε διάφορους παράγοντες. Παρά την ύπαρξη αρκετών μέτρων κατά της υπερβολικής ταχύτητας, όπως τα υψηλά πρόστιμα για παραβάσεις και την επιβολή ποινών σε περιπτώσεις παραβίασης του κόκκινου σηματοδότη, το ποσοστό θνησιμότητας από τροχαία παραμένει σε ανησυχητικά επίπεδα. Ένας από τους λόγους για αυτή την αποτυχία φαίνεται να είναι ο περιορισμένος αριθμός καμερών ταχύτητας στους δρόμους, γεγονός που ενδέχεται να επηρεάζει την συμμόρφωση των οδηγών με τους κανόνες κυκλοφορίας.
Οι χώρες με τα καλύτερα αποτελέσματα, όπως η Νορβηγία και η Σουηδία, επιτυγχάνουν καλύτερα αποτελέσματα όχι μόνο λόγω των υψηλών προστίμων αλλά και λόγω της συχνότητας και της έντασης των ελέγχων στους δρόμους τους. Οι περισσότερες κάμερες και η αυστηρότερη επιτήρηση φαίνεται να έχουν σημαντικό αντίκτυπο στην οδική ασφάλεια, μειώνοντας το ποσοστό των τροχαίων ατυχημάτων και τις απώλειες από αυτά.
Η έρευνα των ειδικών αποδεικνύει ότι οι χώρες που εφαρμόζουν αυστηρότερη αστυνόμευση, αυξάνοντας τα πρόστιμα και ταυτόχρονα διαθέτουν περισσότερες κάμερες ταχύτητας, επιτυγχάνουν χαμηλότερα ποσοστά θνησιμότητας από τροχαία ατυχήματα. Η Ελλάδα, λοιπόν, θα μπορούσε να επωφεληθεί από την εφαρμογή αυστηρότερων κανόνων και από την καλύτερη επιτήρηση των δρόμων της. Η ύπαρξη περισσότερων καμερών ταχύτητας και η αυστηρότερη παρακολούθηση της οδικής κυκλοφορίας θα μπορούσε να έχει θετικό αντίκτυπο στη μείωση των ατυχημάτων και να οδηγήσει σε έναν ασφαλέστερο οδικό δίκτυο.
Είναι φανερό ότι η Ελλάδα, παρά την εφαρμογή ορισμένων αυστηρών μέτρων για την οδήγηση, χρειάζεται να αναλάβει περαιτέρω δράσεις προκειμένου να βελτιώσει την οδική ασφάλεια. Με τη χρήση περισσότερων καμερών ταχύτητας και την αυστηρότερη εφαρμογή των κυρώσεων, μπορεί να μειώσει τα ποσοστά θνησιμότητας και να κάνει τους δρόμους της πιο ασφαλείς για όλους τους χρήστες τους. Παράλληλα, η μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση των οδηγών και η εκπαίδευση για την ανάγκη συμμόρφωσης με τους κανόνες της οδικής κυκλοφορίας θα μπορούσαν να συμβάλουν επίσης στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.
Το πιο σημαντικό είναι να κατανοήσουμε ότι η οδική ασφάλεια δεν είναι απλά ένα θέμα που αφορά τη λειτουργία των δρόμων ή τις κυρώσεις για παραβάσεις. Αποτελεί μια συλλογική προσπάθεια για να διασφαλίσουμε ότι όλοι οι χρήστες των δρόμων – από τους οδηγούς μέχρι τους πεζούς – θα μπορούν να μετακινούνται με ασφάλεια και να προστατεύονται από τα τροχαία ατυχήματα.